Järnburen – Presentation och diskussions tråd

Home Forums Bortom Järnburen – Presentation och diskussions tråd

This topic contains 15 replies, has 3 voices, and was last updated by  Dialetheias 3 months ago.

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #1077

    Dialetheias
    Moderator

    Järnburen

    These are the souls of broken factories
    The subject slaves of the broken crown
    The dead accounting of old guilty promises
    These are the souls of the broken town

    Sting - The Soul Cages

    ***

    “Jag har funnit dom.”

    “Bra, men vi bör ta det försiktigt … vi vet trots allt inte vad för påverkan det har haft på dem.”

    “Mmm … jag är redo att starta protokollet när du är det.”

    “Låt mig tala med läkarna så de också är redo.”

    “Okey, jag väntar … behöver ändå ta en bensträckare.”

    ***

    “Så de är redo när vi är det … vi får se om det funkar …”

    “Om inte annat så ger det oss mer data.”

    “Eller så dör de …”

    “Ehh … vi får hoppas på att vi kan undvika det.”

    “Mjo … skulle inte direkt vara den bästa PRen.”

    “Så kan man ju också se på det…”

    “Mmm … allt ser bra ut här, hur ser det ut där?”

    “Bra.”

    “Ok.”

    *Sprakande från en komradio*

    “Doktorn?”

    “Vi är redo här.”

    “Då kör vi.”

    ***

    Någon gång mellan 2010 och 2020 - någonstans i de karga delarna av sydöstra Ryssland. En grupp individer har sänts ut, men i vilket syfte är det få som vet om. Vad som är säkert är att snart kommer deras vardag att skakas om rejält och möjligen aldrig bli sig lik.

    Järnburen är en berättelse om människans egna begränsningar formar hur världen ter sig för dem själva. Aktörerna tar rollerna som ledarna för den expedition som sänts ut. Tillsammans kommer de att skapa organisationen de arbetar för och deras mål. De kommer även att skapa många av förutsättningarna för berättelsen genom att bestämma hur de etablerat sig i trakten samt hur den ser ut.

    För berättelsen används Leviatans regelmekanik, även om berättelsen inte utspelar sig i Leviatans värld. Det gör att aktörerna kommer att få etablera mycket av berättelsens innehåll och stämning genom de olika delmoment som används kring bas och karaktärsskapande. Det enda jag som berättare har bestämt är vissa begränsningar och ändringar av reglerna som måste göras för att anpassa dessa till berättelsens värld, samt hot och hinder och de teman som följer från dessa.

    Jag har redan castat de flesta av berättarpersonerna så här kommer en lista så ni inte väljer samma.

    Annalise Basso
    Moran Atias
    Alan Cumming
    Ben Cross
    Ziyi Zhang (eller Zhang Ziyi om ni så vill)
    Ivana Milicevic
    Norman Reedus
    Dallas Roberts

    #1078

    the last antihero
    Participant

    Ok, sydöstra Ryssland. Alltså Sibirien, då det tar upp ca 90 % av sydöstra delen.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sibirien

    Har lite idéer på vart man skulle kunna vara men det beror ju på vad man menar med ”karg”, det måste inte betyda öken.

    När du skriver vår organisations mål, menar du övergripande mål, eller det specifika målet i Ryssland. Ska vi hitta på vad uppdraget är?

    Sen om vi är en expedition så är nog vår bas kanske mer en ”station” än en ”bas”, då bas för mig indikerar ett större och mer permanent komplex.

    #1080

    Dialetheias
    Moderator

    Ja någonsans där, behöver inte vara helt exakt om det inte blir relevant. Med karg menade jag mer i mebärkelsen njugg, men jag använde ordet var mest för att de östra delarna brukar beskrivas som kargt. Mitt mål är att det ska finnas en viss känsla av isolation, det behöver inte betyda att det inte finns något samhälle i närheten men det ska vara så pass avskärmat att man inte kan finna lösningen ”vi ringer/mailar ledningen och frågar”. :P

    Jag kommer ta med diverse frågor om organisationen. Vissa är mer övergripande andra är mer specifika för er uppgift på plats. Så ja, jag att forma mycket av de första delarna av berättelsen utifrån vad ni kommer överens om men beroende på hur det går med hot och hinder (dels slag, dels hur ni bemöter det i spel) kommer de kanske med tiden få mer överhand.

    Jag använde ordet bas för att det är vad det kallas för i Leviatan men ja det kan mycket möjligt vara en station om ni nyligen kommit till trakten, men det skulle även kunna vara en bas (i bemärkelsen du beskriver) om det är vad ni vill. Mina begränsningar på vad ni får spela är som sagt ungefärligt geografiskt läge, ni ska vara med i en organisation med någon kopling till det övernaturliga samt lite modifieringar av reglerna (ni kommer inte få köpa undervatenskepp :P ). Men i övrigt är det ungefär som första gången vi speltestade Leviatan när det gäller att skapa bas, förutom att jag inte kommer ”vara full” och odräglig (förhopningsvis).

    #1083

    Dialetheias
    Moderator

    Fluff

    Karaktärerna kommer att skapas på plats efter att basen har skapats. Det är inte fel att ha några idéer i huvudet innan man kommer till mötet men man bör inte låsa sig då basskapandet kan ge nya uppslag. Men karaktärer är mer än värden på ett papper så här presenterar jag det fluff som jag skulle vilja se. Detta kommer användas för att färga berättelsen efter er önskan utifrån de teman ni väljer att skapa kring karaktärerna. Det kommer dock vara något begränsat (minimalistiskt) så tänk igenom vad ni vill fokusera på kring era karaktärer. Jag utgår här ifrån formuläret och kommenterar de fluff delar som finns på det. Sedan följer några saker som inte täcks på formuläret.

    När det gäller de flesta av punkterna bör ni inte gå in på mer detaljer än nödvändigt. T ex kan personer som nämns när ni skriver era karaktärsdrag följa samma linjer som namngivning för karaktären om det inte finns något speciellt skäll till att göra det annorlunda.

    Namn: Karaktären ska ha ett tilltalsnamn. Ni bestämmer själva om det är ett förnamn, ett efternamn eller ett smeknamn (titel är tillåtet om ni skulle vilja ha en).

    Koncept/yrke: Konceptet kommer som vanligt att väljas på plats. Yrke väljer ni antingen i samband med karaktärsskapandet eller efter. Ni bör inte specificera det mer än nödvändigt. T ex Amerikansk underrättelse agent kan räcka om det inte är av yttersta vikt att det var CIA ni arbetade för. Skriv gärna några rader om varför karaktären valt det yrket.

    Åldersklass: Väljs vid karaktärsskapandet. Eftersom berättelsen inte har något bestämt datum så kan ni inte specificera födelseår men om ni tycker ålderskategorierna är för breda kan ni specificera det. Tänk dock på att om det inte finns något specifikt skäl att ge exakt ålder kan ni hålla er mer vagt. Sena tonåren, nånstans mellan 35 och 40 eller över 60 kan troligtvis räcka.

    Karaktärsdrag: Dessa bestäms som vanligt vid karaktärsskapandet. De är dock huvuddelen av er bakgrund. Det kommer vara tre specifika händelser som format karaktären till den hon är idag. Ni väljer själva hur ni vill skriva dem för att förmedla informationen men maxlängd på varje karaktärsdrag bör vara omkring ett a4.

    Primär drivkraft: Fungerar som vanligt. Ett par meningar som beskriver vad karaktärens långsiktiga mål är. Men ni får gärna lägga till några rader om varför hon har dessa drivkrafter.

    Sekundär drivkraft: Fungerar som vanligt. Vad är karaktärens tillfälliga eller mer kortsiktia mål? Precis som med den primära drivkraften får ni gärna lägga till några rader som beskriver varför karaktären har dessa drivkrafter.

    Språk: Kan er karaktär fler språk än sitt modersmål kan ni gärna skriva några rader om varför och hur hon lärt sig dessa språk.

    Konceptbonus: Fungerar som vanligt men ni får gärna lägga till några rader om varför ni använder er av de saker ni gör och hur ni kommit över dem.

    Egenheter: Väljs som vanligt men ni får gärna lägga till några rader om hur de har påverkat karaktärens liv eller om det finns något speciellt skäll till varför hon har dessa.

    Specialisering: Skapas som vanligt men lägg gärna till några rader om hur det kommer sig att karaktären har just dessa.

    Viktig person: Ni får nämna hur många personer ni vill i det ni skriver ovan men ni får enbart välja, som mest, en som kommer ha direkt påverkan på berättelsen. Exakt hur bestämmer jag men det är ni som sätter premisserna. Den viktiga personen bör beskrivas på följande sätt:

    Namn: Väljs i linje med karaktärernas namn.

    Koncept/yrke: Något ord eller en fras som sammanfattar vem personen är. Precis som med karaktärerna bör det inte vara mer specifikt än nödvändigt.

    Fluff: Två, tre stycken som fångar relationen mellan er karaktär och personen. Ett sätt är att börja med hur personen och karaktären träffades, fortsätta med hur relationen varit och avsluta med hur de skildes åt (om de har gjort det, det är helt ok att skapa en person som är med i karaktärernas organisation och som har följt med till basen).

    Karaktärsdrag: Välj tre karaktärsdrag. De kan antingen sammanfattas i ett ord eller skrivas ut i en två rader.

    Meta: Här har ni chansen att ge riktlinjer som ni vill skapa kring personen. Det kan vara saker er karaktär inte vet om personen. Någon form av riktlinje för hur ni vill att relationen mellan personen och er karaktär kan tänkas utvecklas. Något den är extra bra på eller något annat som ni inte tycker täcks av ovanstående rubriker. Ni bör som mest välja två och dessa bör kunna sammanfattas på några rader.

    Efter spelmötet

    Efter varje spelmöte, förutom det sista, vill jag att ni svarar på några frågor utifrån karaktärens perspektiv. Exakt hur ni väljer att göra det är upp till er. Detta är så klart utöver de stämningstexter ni kan tänkas välja att skriva och är till för mig och inte de andra aktörerna. Det vill säga ni skickar in svaren till mig och postar dem inte i eventuella karaktärstrådar. De kan troligen besvaras med några få rader per fråga. Frågorna är:

    Vilken person hade störst intryck på er karaktär och varför?

    Om er karaktär fick bestämma hur skulle hennes fortsatta relation med den personen vara?

    Om er karaktär fick ändra på något i mötet med den personen vad skulle hon ändra på då?

    Vilken händelse hade störst intryck på er karaktär och varför?

    Om er karaktär fick bestämma hur skulle konsekvenserna av den händelsen utvecklas?

    Om er karaktär kunde gå tillbaka och ändra på något under den händelsen, vad skulle hon då ändra på?

    Vad hoppas er karaktär ska hända inom den närmsta framtiden och vad planerar hon på att göra?

    #1084

    Duckwing
    Participant

    Det ser intressant ut. Kan jag anmäla intresse?

    #1085

    Duckwing
    Participant

    Äsch det var inget. Jag ser nu i schematråden att ni redan planerat spela den 26/5.

    #1087

    Dialetheias
    Moderator

    Då ska vi skapa karaktärer. Det är dock tänkt att spelas relativt ofta - 1 gång varje eller varanan vecka (beroende på hur folk (främst min syrra) jobbar) så det är för dem som kan tänka sig spela så ofta.

    P.s. såg att jag missade cast, ni bör casta er karaktär och den viktiga personen om ni väljer att ha en sådan. D.s.

    #1112

    Dialetheias
    Moderator

    Renfana ditt karaktärsdokument är uppe. Elisabet, ditt kommer up inom en snar framtid.

    #1120

    Dialetheias
    Moderator

    Så nu borde du ha tillgång till ditt speldokument elisabet.

    #1125

    Dialetheias
    Moderator

    Voennaja Baza 113 (Militärbas 113)

    Funktion: Okänd (någon form av forskning?).
    Tema: Återuppbygga basen och återuppta verksamheten (som än så länge är okänd).
    Maktstruktur: Företagsbas, ägs av säkerhetsfirman Černyj Serp (Svarta Skäran)
    Kapital: Hög

    Bakgrund

    Det mesta av basens historia är okänd för karaktärerna. De vet att basen etablerades någonstans i slutet på 60-talet eller början på 70-talet av Černyj Serp. Den lades sedan ner någon gång i samband med Sovjetunionens fall. När de fann basen kunde de avgöra att det rått viss kaos inne i basen och att det verkade skett en brand inne i den större bostadsenheten.

    Rykten

    1) Väsen i skogen som lockar folk ut i skogen (lokalmyt)
    2) Mystiska ljussken över byn nattetid.
    3) Karavan bestående av personer med mystiska tatueringar. Återkommer med jämna mellanrum sedan 70-talet men det är okänt varför.

    Enheter
    Bostadsenhet: 5 Personer.
    Bostadsenhet: 20 personer
    Verkstad.
    Garage: plats för 2 fordon.
    Lyxenhet Esoteriskt Bibliotek: +1 teoretiska slag för esoterika.
    Klinik: Grundläggande sjukstuga.
    Biomedicinskt Laboratorium.

    Övriga Komponenter
    Terrängfordon: Mindre blå lastbil med möjlighet till plog.
    Elitpersonal: Sur men bäst.
    Elektroniskt lås: Stängsel utanför garage.
    Högtalarsystem: Sändning från bostadsenhet (5 pers.), högtalare labb och garage.
    Personal: Kock, läkare, lokalbo, mekaniker, labbtekniker.

    Hot
    Shiva

    Utmaningar
    Maya, Rishi

    #1132

    Dialetheias
    Moderator

    Professor Yoshinaga
    Professor Yoshinaga
    Professor Yoshinaga bör inte beskrivas med ordet blyg. Redan första gången ni träffades, samma dag som ni kallats in för att informeras om ert uppdrag, var hon framme och talade med var och en av er som om ni vore gamla vänner. Eller ja, det var i alla fall den attityd hon hade. Hon frågade er alla om vilka ni var, varför ni hade kallats och vad ni trodde det kunde handla om. Vid några tillfällen blev hennes frågor kanske lite väl närgångna men då hon märkte av att det vart obekvämt så bytte hon snabbt samtalsämne.

    När det var “hennes tur” att berätta om sig själv så var det svårt att få stopp på henne, och när hon uppfattade någon som oartig (försökte undvika att lyssna på vad hon hade att berätta) kom hennes hetsiga temperament fram. Ni fick reda på att hon hade professur i flera ämnen, något som hon gärna talade om med er alla även om Dean var den enda som kunde hänga med något så när. Samtalet blev kanske mindre bekvämt när hon gick in på sina hobbyer. Hon delade mer än gärna med sig om sitt intresse för döden och gick mer än gärna in på detaljer, nästan som om det hon egentligen gillade var att försöka äckla sina åhörare.

    Som tur var fick det ett naturligt avslut när ni kallades in på kontoret där ni fick reda på att ni, tillsammans med fyra andra, skulle resa till den gamla militärbasen Voennaja Baza 113. Resan dit hade lätt kunnat bli outhärdlig om inte Dean hade fångat hennes uppmärksamhet. Det stod snart klart att de två hade ingått någon form av förhållande och de gav intrycket av att ha blivit förälskade.

    När ni anlände till det lilla samhälle som låg i närheten av basen stannade ni för att ta ett mål matt och förhöra er om trakten. Då Dean fick upp ögonen för en av servitriserna på restaurangen ni bevistade började han flirta med henne. Det hade det kunnat sluta riktigt illa. Professorn stod dock handfallen (och för första gången mållös) när Dean följde med servitrisen in bakom disken. I nästa stund hade professorn krossat sitt dricksglas med handen och skurit sig på skärvorna. Hon vägrade låta Dean se över det och under resan mot basen talade de inte med varandra.

    Arbetet med att få ordning på basen tog överhand och det dröjde inte länge innan professorn var tillbaka i sitt gamla jag. Första tiden undvek hon dock all icke nödvändigt kontakt med Dean men även det verkar ha gått över den senaste veckan (innan berättelsen börjar).

    #1149

    Dialetheias
    Moderator

    Börjar få ihopp första episoden så nu får ni sätta fart :P

    Det som ska göras från er sida;

    Renfana: Klart.

    Elisabet: Smågrejer kvar.

    Robert: Du vet nog själv. :P

    #1150

    Dialetheias
    Moderator

    Järnburen Episod Guide

    Episod #1 - Lugnet Före Stormen

    Sunset is an angel weeping
    Holding out a bloody sword
    No matter how I squint I cannot
    Make out what it’s pointing toward
    Sometimes you feel like you live too long
    Days drip slowly on the page
    You catch yourself
    Pacing the cage

    Bruce Cockburn - Pacing the Cage

    Voennaja Baza 113 står äntligen redo för att återuppta vad för än verksamhet som bedrevs där. Men än har inga direktiv kommit från Černyj Serp. Basens innevånare är lämnande att finna egna sätt att fördriva tiden och undvika tristessen föga anande att är att detta är lugnet före stormen.

    Episod # 2 - Räddaren i Nöden

    I don’t feel better when I’m fucking around
    And I don’t write better when I’m stuck in the ground
    So don’t teach me a lesson
    ’cause I’ve already learned
    Yeah, the sun will be shining
    And my children will burn

    The Strokes - Heart in a Cage

    Några dagar har gått och helgen närmar sig. För de flesta på basen är det något att se fram emot eftersom det är första helgen efter att basen stod redo, och inte har det kommit några nya förhållningsregler heller. Så det är en tid för att njuta av livets goda.

    Trots det är det inte alla som kan släppa händelserna under veckan som gått och söker vidare förståelse om vad det är som pågår. Men kommer det leda till några svar eller enbart fler frågor? Det enda som är säkert är att de kommande händelserna kommer att sätta djupa spår hos basens ledning.

    #1177

    Dialetheias
    Moderator

    Så uppdaterat episodguiden ovan

    #1187

    Dialetheias
    Moderator

    Glöm inte att svara på frågorna.

    #1188

    Dialetheias
    Moderator

    thör lyta rsi. kverji re gbi. hovdrfilgu rimentgurk xpi cko. ndade huy ch radiy end. sekvö ridu tti rde. söki ell nfu rhetsrummetou. rend lde mogo jölå ids radim. tky tå färdo onti mme. bovråe.

    K, KK ->
    A = E, E = I, I = O, O = U, U = Y, Y = Å, Å = Ä, Ä = Ö, Ö = A
    V ->
    *2

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)

You must be logged in to reply to this topic.