Hadesarken: Karaktärsskapande

Home Forums Bortom Hadesarken: Karaktärsskapande

Tagged: ,

This topic contains 0 replies, has 1 voice, and was last updated by  Robert Jonsson 6 months, 2 weeks ago.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #1044

    Denna tråd är till för Renfana, Elisabet och Emil och handlar om den kommande kampanjen som är tänkt att kunna spelas tillsammans med andra kampanjer så det blir spel lite oftare och mer.

    En kort introduktion av kampanjen: Hadesarken är berättelsen om ett par personer som slits från sin vardag och vaknar upp i en gammal bas. Utan minne om hur de hamnat där är de tvungen att börja utforska basen och den närliggande omgivningen för att ta reda på varför de hamnat här. Berättelserna värvas med scener från de olika karaktärernas förflutna i återblickar, vilket ger djupare insikter i de olika karaktärernas motiv och agendor. Är alla personer de som de utger sig för att vara? Kan man lita på varandra? Hur långt är man beredd att gå för att överleva?

    I Hadesarken vävs karaktärernas förflutna samman med ett det mysterium de nu befinner sig i. Det är en berättelse om förluster och krossade drömmar, men även en berättelse om överlevnad och nystarter. Kan personerna finna en gemensam grund att stå på för att bygga en ny framtid?

    Karaktärsskapande

    Som aktörer kan ni välja en av de sex färdiga karaktärerna eller att göra en egen. Först presenteras de sex färdiga karaktärerna och är du intresserad av någon av dem säg gärna till vilken. Är det ingen som faller i din smak får du skapa en egen, vilket vi går in närmare på om det är av intresse.

    Färdiga karaktärer

    Dawn: En handlingskraftig ung kvinna med ett mörkt förflutet. Hon har arbetat hårt för att bli en god människa och övervinna sitt förflutna, och påbörjat sin utbildning att arbeta för lagens långa arm. Hon besitter en hög fysisk förmåga, men har även en del ovanliga kunskaper gömda i rockärmen.

    Lonbraj: De hemska barndomsminnena fick Lonbraj att lära sig frukta vad som finns i mörkret. Det var därför som den tystlåtne haitiern lärde sig bli en del av skuggorna smälta in bland dem. Uppmärksamhet och dödlig effektivitet är egenskaper som förknipas med Lonbraj.

    Amy: Den unge Amy är bättre på att hantera maskiner än människor, men hjärtat är på rätt ställe och hon strävar alltid efter att göra det rätta. Tyvärr har hon förlorat mannen hon älskade och det har lämnat ett djupt sår inom henne. Amy har en hög intellektuell förmåga och är bra på problemlösning.

    Xavier: Vem Xavier är eller vad han är bra på vet inte ens han själv då hans minne är helt blankt av okänd anledning. Xavier har emellertid instinkter som får honom att vilja hjälpa och vägleda folk.

    Samantha: Uppväxt på gatan tog sig Samantha upp till den högsta sociteteten. Hon är målmedveten och är kapabel att ta de svåra besluten som andra inte klarar. Hon har en hög intellektuell, social och fysisk kompetens, vilket gör henne till en god ledargestalt.

    Carver: Forskare som skapade sig ett framgångsrikt affärsimperium och ett välbärgat liv, men inte ens pengar kan skänka en person ett lyckligt liv. Carver är en intellektuellt skarpsinthet och hade en storslagen vision om framtiden, men lever nu på lånad tid.

    De ovanstående karaktärerna har alla en färdig historia och karaktärsintrig, men i stunden som ni väljer en så blir den ju er och ni får vidareutveckla de persondrag som de har.

    Egna karaktärer

    Vill ni hellre göra en helt egen karaktär så går det förstås också bra. Nedan följer de saker som ni bör sätta er och tänka på.

    1) Casting. Det första jag vill att ni gör är att finna en skådespelare som ska föreställa er karaktär. Försök att få ihop tanken tidigt, så jag kan börja att leta material för att sätta ihop trailer och vinjett. Det underlättar också om ni specificerar en specifik film eller TV-serie där personen är med så att jag kan fixa en bild som överrensstämmer med den ni har i huvudet.

    2) Koncept. Era karaktärer behöver alla ha ett specialområde som ni är extra bra på. Det här området kommer bli viktigt för gruppen. Plocka gärna något exempel nedan eller hitta på ett eget.

    • Medicin
    • Pedagogik
    • Samhällsvetenskap
    • Humanoira
    • Vildmarksvana
    • Konstruktion
    • Jakt

    3) Bakgrund. Punkta (eller skriv ned) en ungefärlig bakgrund för era karaktärer fram tills år 2024. Räkna det som året då vi börjar. Etablera gärna ett par viktiga personer, platser och händelser i livet. Dessa kommer jag utgå från då jag skriver era återblicksscener. Det behöver inte vara utförligt, utan mer för att jag ska ha någonting att bygga kring. Det räcker med namn och karaktärsdrag för personer eller namn på platsen och varför den är viktig för karaktären.

    4) Personlighet. Jag vill sedan att ni definierar två saker om er karaktärer, nämligen:

    • Livsmål: Vad vill er karaktär uppnå med sitt liv? Och varför vill hon uppnå det?
    • Fruktan: Vad är er karaktäs största fruktan? Tänk i stil med “Att aldrig få en familj”, “Att bli bortglömd av mänskligheten” eller liknande, inte “Han är rädd för hundar”.

    5) Karaktärsskapandet. Ni som väljer att skapa egna karaktärer, säg till så bokar vi in en tid och skapar den rent värdemässigt tillsammans. Eftersom ni inte kommer känna varandra innan berättelsens början gör vi inte karaktärerna tillsammans. Karaktärerna kommer ha berättelsenivån Insatt (vilket ger 40 poäng på egeskaper och 50 på färdigheter). Ni får välja esoteriska färdigheter om ni vill.

Viewing 1 post (of 1 total)

You must be logged in to reply to this topic.